Wat gebeurt er nadat u kwijtschelding aanvraagt?


Wij sturen u een brief. Daarin staat dat wij uw aanvraag ontvingen.

Daarna laten wij uw gegevens controleren. Dit noemen wij een automatische toetsing. Hierna zijn er 2 mogelijkheden:

  1. BSR kan u na een controle direct kwijtschelding geven. U krijgt binnen 90 dagen een brief. Daarin leest u voor welke bedragen wij u kwijtschelding geven. 
  2. BSR kan u na een controle niet direct kwijtschelding geven. Er is iets wat automatische kwijtschelding tegenhoudt. Wij moeten dan zelf uitrekenen of kwijtschelding voor u mogelijk is. Als het nodig is, sturen wij u een brief waarin wij u om extra informatie vragen. Een beslissing kan langer duren dan 90 dagen.

Bent u ondernemer? Wij behandelen een aanvraag kwijtschelding voor een ondernemer pas een jaar nadat u de aanvraag heeft gedaan. Dit komt omdat wij uw aangifte bij de belastingdienst nodig hebben. Een beslissing duurt langer dan 90 dagen.

Wachten op de beslissing

U hoeft niet te betalen. Dit hoeft niet, zolang wij u geen brief met een beslissing sturen. Bedragen betalen is wel mogelijk. Wij adviseren u wel om geld te reserveren totdat duidelijk is of u kwijtschelding krijgt. 

Beslissing op uw kwijtscheldingsaanvraag

De beslissing sturen wij in een brief. Deze brief krijgt u per post.

Krijgt u voor een belastingaanslag kwijtschelding en heeft u bedragen betaald? Dan storten wij de teveel betaalde bedragen terug. Krijgt u geen kwijtschelding en moet u uw belastingaanslag(en) betalen? Kijk hier voor de mogelijkheden

Wij mogen niet altijd alle belastingsoorten kwijtschelden

Dit geldt bijvoorbeeld voor bedrijfsbelastingen. Dit geldt bijvoorbeeld voor bedrijfsbelastingen, hondenbelasting of eigendomsbelastingen van het waterschap.

De brief met inloggegevens voor het doen van aangifte zal op 31-03-2025 in MijnBSR worden geplaatst